Kestävä elämäntapa

Miten luonto toimii?
Miten ihminen on riippuvainen ympäristöstään?
Miten ihmisen toiminta muuttaa ympäristöä?
Miten meistä kasvaa kestävään elämäntapaan sitoutuneita ja motivoituneita aikuisia?

 

 

 

Tiedot: ympäristötietoisuus ja ymmärtäminen

  • Perustiedot ja taidot luonnontieteistä
  • Kokemuksellinen oppiminen ja ihmettely monipuolisin aistihavainnoin
  • Käsitteitä: esim. hiilijalanjälki, ekologinen elinkaari ja selkäreppu
  • Ekosysteemipalvelut: ylläpitävät (yhteyttäminen ja ravinteiden kierto, ym.), säätelevät  ( ilman ja veden puhdistuminen, eroosion estäminen, ym.), tuotanto- (ravinto, rakennus-, lääkeaineet, ym.) ja kulttuuripalvelut (esteettiset arvot, luonto tiedonlähteenä, ym.)

Taidot: osallisuus, kohtuullisuus ja säätäväisyys

  • Kulutustottumusten muuttaminen käytönnössä
  • Kestävän elämäntavan toteuttaminen (tuotteiden ja palveluiden kestävyys ja esim. reilun kaupan tuotteet)
  • Ohjauskeinojen tuntemuksen lisääminen (verotus, lainsäädäntö, sertifikaatit ja ekotuotemerkit)
  • Kriittisen ajattelun harjoituttaminen
  • Yhteisöllisten taitojen kartuttaminen

Arvot ja asenteet: vastuullisuus ja sitoutuneisuus

  • Halukkuus ja taidokkuus toimia kestävän elämäntavan puolesta
  • Verkostoituminen
  • Erilaiset voimaantumisen kokemukset kestävään elämäntapaan kehittymisessä

 

Oppilaiden kanssa pohdittavia asioita:

  • Mikä on olennaista ja välttämätöntä tietoa ympäristöasioista?
  • Mitkä ovat globaalit haasteet?
  • Mitkä ovat oikeutemme ja velvollisuutemme?
  • Miten kehitämme tulevaisuusajatteluamme ja tulevaisuuden rakentamista ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestäville ratkaisuille?

 

Ideoita toteutukseen:

  • Vierailut kouluille /-lta  (esim. 4H, kierrätyskeskus, puutarhakeskukset, materiaalipankki, maatilat, jne.)
  • Yhdessä opiskelu: energian ja veden säästäminen, jätteiden synnyn ehkäisy ja kierrätys, kestävä kulutus ja kestävät ruokavalinnat, jne.
  • Kriittinen medialukutaito
  • Kannanottava musiikki
  • Aiheeseen liittyvät kuvataidekilpailut
  • Konkreettisia toimintamuotoja (esim. puiden ja kasvien istutus, pyöräilytapahtumat, erilaiset retket, jne.)
  • Draama
  • Yhteistyökumppanit ( YK, ….
  • Kulutustottumuksiin ohjaaminen
  • Sosiaalinen media ja muut virtuaaliset ympäristöt
  • Teemapäivät (esim. earth hour merkeissä, Luontotalo Arkki mukana)
  • Oppilaskunnat, nuorisoparlamentti
  • Eri maiden arvoihin ja tapoihin tutustuminen
  • Kerhot
  • Pelit ja niiden tekeminen

Vastaa